Vedtægter for den private institution Børnehuset Ullerslev
§ 1 Forankring
Stk. 1
Institutionens navn er Børnehuset Ullerslev
Stk. 2
Børnehuset Ullerslev er hjemmehørende i Nyborg Kommune med adresse på Lundsager 1, 5540 Ullerslev (herefter ejendommen).
Stk. 3
Børnehuset Ullerslev er en privat institution (herefter institutionen), CVR-nr. 26900603
§ 2 Institutionens formål og praktiske virke
Stk. 1
Institutionens formål er at drive en børneinstitution i ejendommen.
Stk. 2
Institutionen skal leve op til de til enhver tid gældende krav og love, der er gældende inden for institutionsområdet, dagtilbudsloven. Dagtilbudsloven § 7: Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv. Stk. 2. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse og bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst. Stk. 3. Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring. Stk. 4. Dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Dagtilbud skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund. Stk. 5. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre børn en god overgang fra hjem til dagtilbud. Dagtilbud skal endvidere i samarbejde med forældre og skole sikre børn en god sammenhængende overgang mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres grundlæggende kompetencer og lysten til at lære.
Stk. 3
Institutionens formål er som udgangspunkt at være dagtilbud for 45 børn i alderen fra 0 år til skolestart, fordelt på 10 vuggestuebørn og 35 børnehavebørn.
Stk. 4
Institutionen skal virke som daginstitution og levere et bidrag til Nyborg Kommunes samlede, generelle og forebyggende tilbud på børne- og ungdomsområdet, ved i samarbejde med forældre og børn at skabe faste rammer der fremmer børns udvikling, trivsel og selvstændighed.
Stk. 5
Institutionen følger i øvrigt de af Nyborg Kommune til enhver tid vedtagne retningslinjer.
Stk. 6
Institutionen lægger vægt på, at:
– Al aktivitet skal foregå i en tryg og glad atmosfære, der fremmer barnets evne til aktivt fællesskab.
– Barnet får øget sin lyst til at lære og udfolde sin fantasi, med det i sigte at fremme en alsidig udvikling.
– Der ikke må være ideologisk påvirkning og hvor hjemmets holdninger og særlige forhold skal respekteres.
– Det pædagogiske arbejde tilrettelægges i en ånd af respekt for det enkelte menneske og med individuel hensyntagen.
– Være åben for alle børnefamilier, uanset race, religion og politisk anskuelse.
– Påvirkning og ensretning/strømlining, der sigter mod ensretning af børnene under ingen omstændigheder, må finde sted i institutionen.
– Være åben for alle børn, også de børn, som kræver en særlig pædagogisk indsats.
– Det pædagogiske arbejde i institutionen sker til fremme af tolerance og medmenneskelighed.
– Arbejdet i institutionen i videst muligt omfang, skal foregå i samarbejde med forældrene. Disse afgørende karakteristika for institutionen skal under alle omstændigheder bibeholdes.
§ 3 Optagelse, udmeldelse, m.v
Stk. 1
Optagelse af børn træffes af Institutionen med afsæt i anciennitet på venteliste, dog under respekt af hensyntagen til, at søskende skal have fortrinsret.
Stk. 2
Institutionen skal tage kontakt til Nyborg Kommune, hvor der er tale om anvisning af børn med særlige behov.
Stk. 3
Børn der optages i institutionen skal registreres i kommunens digitale pladsanvisningssystem for at sikre korrekt beregning af eventuelle søskendetilskud, samt økonomisk eller pædagogisk friplads.
Stk. 4
Institutionen skal sørge for, at pladsanvisningen i relevant kommune modtager meddelelse om indmeldelse og udmeldelse af børn samt fraflytning fra kommunen.
Stk. 5
Ved overgang fra vuggestuegruppen til børnehave skal barnet opskrives senest 3 måneder før pasningsbehov, for at have bedste muligheder for at få tildelt en plads.
Stk. 6
Institutionen er åben over for Nyborg Kommunes forespørgsler om ledige pladser
Stk. 7
Udmeldelse kan tidligst ske med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Stk. 8
I tilfælde af fraflytning fra Nyborg Kommune er udmeldelsesvarslet ligeledes 1 måned til udgangen af en måned.
Stk. 9
Udmeldelse skal ske skriftligt.
Stk. 10
Udmeldelse/opsigelse fra institutionens side kan som udgangspunkt kun ske ved restance i forældrebetalingen for 2 måneder eller længere. Opsigelse kan i disse tilfælde ske med omgående virkning og med oplysning om at barnet er velkomment igen, så snart der er betalt (eller indgået betalingsaftale). Pladsen vil være reserveret til barnet til en aftalt frist – ex 14 dage, hvorefter pladsen, hvis der ikke er betalt, vil tilgå et andet barn.
Forinden skal forældrene have modtaget en skriftlig meddelelse med oplysning om en påtænkt udmeldelse/opsigelse fra Institutionens side.
§ 4 Personaleforhold
Stk. 1
Lederen i institutionen skal have pædagogisk uddannelse og personalesammensætningen følger i øvrigt som minimum kommunens anbefalinger.
Stk. 2
Der kan ansættes personer i arbejdsprøvning og jobtræning. Vi tager ligeledes imod studerende.
Stk. 3
Aftaler om løn- og ansættelsesvilkår sker i henhold til gældende overenskomst.
Stk. 4
Ved ansættelse skal der indhentes ren straffeattest og børneattest, samt eventuelt referencer fra tidligere ansættelser.
Stk. 5
Personalet har tavshedspligt og underretningspligt, som indskærpes ved ansættelse.
§ 5 Bestyrelsens sammensætning
Stk. 1
Institutionens ledelse består af en bestyrelse, der varetager den overordnede ledelse, herunder arbejdsgiverkompetencen for institutionens personale, og en leder, der – i henhold til de til enhver tid gældende love og bestemmelser, og under ansvar overfor bestyrelsen – varetager den daglige pædagogiske ledelse og drift af institutionen, samt de opgaver der er forbundet hermed. Bestyrelsen kan også ansætte en stedfortræder/souschef.
Stk. 2
Bestyrelsen består af 4 medlemmer:
– Alle medlemmer er forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer.
– Minimum 3 af de 4 medlemmer vælges blandt forældre/værger til børn i institutionen. – Maksimalt 1 af de 4 medlemmer kan være eksterne.
Stk. 3
Der vælges 2 suppleanter for de forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer. Disse vælges af og blandt institutionens forældre/værger. Suppleanter har lov til at deltage i bestyrelsesmøderne, dog uden stemmeret. I det tilfælde, at en suppleant indtræder i bestyrelsen, er funktionsperioden resten af den valgte periode til førstkommende generalforsamling.
Stk. 4
Foruden den daglige leder vælges der også en medarbejderrepræsentant, samt en suppleant for denne, af og blandt institutionens fastansatte medarbejdere. Medarbejderrepræsentanten deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret som en almindelig del af en demokratisk proces.
Stk. 5
Den daglige leder kan ikke vælges som hverken forældrevalgt bestyrelsesmedlem eller som medarbejderrepræsentant.
Stk. 6
Fastansatte medarbejdere i institutionen er ikke valgbare som forældrerepræsentanter.
Stk. 7
Medarbejderrepræsentanten udtræder af bestyrelsen med øjeblikkelig virkning fra det tidspunkt, hvor den pågældende har afleveret sin opsigelse eller modtaget sin opsigelse fra lederen/bestyrelsen.
Stk. 8
Formand, næstformand og kasserer vælges af bestyrelsen blandt de forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 9
Som bestyrelsesmedlemmer bliver man registreret som reelle ejere på virk.dk
§ 6 Valgperiode
Stk. 1
Bestyrelsens 4 forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer vælges for en 2-årig periode.
Stk. 2
Medarbejderrepræsentanten vælges for en 1-årig periode.
Stk. 3
De to suppleanter, hhv. 2 for de forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer, samt 1 for medarbejderrepræsentanten vælges for en 1-årig periode.
Stk. 4
Ved eksterne bestyrelsesmedlemmer vælges denne for en 1-årig periode.
§ 7 Valgprocedure
Stk. 1
Der stemmes én gang uagtet antallet af bestyrelsesmedlemmer der skal findes, hvor der er mulighed for at stemme på alle opstillede kandidater.
Stk. 2
Valg til bestyrelsen sker ved simpelt stemmeflertal, dvs. valgt er den eller de personer med flest stemmer.
Stk. 3
I tilfælde af stemmelighed, hvor der ikke kan træffes en afgørelse om, hvem der er valgt ind i bestyrelsen, finder der et omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer.
Stk. 4
Ved afstemning kan der afgives 1 stemme pr. barn pr. forældre i institutionen.
Stk. 5
Medarbejdere kan ikke vælges som eksterne eller forældrerepræsentanter, eller som formand, næstformand eller kasserer.
§ 8 Valg af bestyrelsesmedlemmer og Generalforsamling
Stk. 1
Generalforsamlingen afholdes inden udgangen af september måned.
Stk. 2
Dagsorden for den ordinære Generalforsamling skal som minimum indeholde følgende punkter:
– Valg af referent
– Børnehuset nu og i fremtiden
– Økonomien i Børnehuset
– Lederens beretning
– Valg
– Eventuelt
Stk. 3
Indkaldelse til generalforsamlingen sker med mindst 14 dages varsel.
Stk. 4
Alle forældre/værger til børn i institutionen er stemmeberettigede til generalforsamlingen.
Stk. 5
Alle beslutninger på generalforsamlingen træffes ved et almindeligt flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede.
Stk. 6
Valget af forældrerepræsentanter og suppleanter gennemføres i én valgrunde.
Stk. 7
Der kan ikke stemmes ved brevstemme eller fuldmagt.
Stk. 8
Der kan kun afgives én stemme for hver kandidat.
Stk. 9
En kandidat kan lade sig opstille ved fuldmagt.
Stk. 10
Kandidater der ikke vælges til bestyrelsen, vælges i stedet til suppleanter, således at den der opnår flest stemmer, er valgt som 1. suppleant , næstflest er valgt som 2. suppleant.
§ 9 Institutionens ledelse
Stk. 1
Institutionens leder ansættes og afskediges af bestyrelsen under forbehold af Nyborg Kommunes godkendelse. Øvrige ledelses ansatte ansættes ligeledes af bestyrelsen.
Stk. 2
Lederen varetager under ansvar over for institutionsbestyrelsen den daglige pædagogiske og administrative ledelse af institutionen.
Stk. 3
Ansættelse og afskedigelse af institutionens øvrige personale, samt økonomiske dispositioner varetages af lederen efter bestyrelsens delegation og bemyndigelse.
Stk. 4
Institutionens leder, eller ved dennes fravær, den som leder har valgt (stedfortræder), har den administrative og pædagogiske ledelse af institutionen, og er ansvarlig for institutionens virksomhed overfor bestyrelsen.
Stk. 5
Institutionens leder, opdaterer løbende institutionens personalepolitikker, herunder jobprofiler, afholder medarbejdersamtaler og personalemøder, og sikrer herved privatinstitutionen en fortsat høj faglig standard, et sundt arbejdsmiljø og en høj grad af medindflydelse.
§ 10 Bestyrelsens kompetence
Stk. 1
Bestyrelsen udøver sin virksomhed på mindst 4 årlige møder.
Stk. 2
Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Stk. 3
Beslutningerne træffes ved almindelig stemmeflertal. Formandens stemme er udslagsgivende, såfremt der er stemmelighed.
Stk. 4
Bestyrelsens medlemmer indgår ved tiltrædelse i bestyrelsen en livsvarig tavshedspligt i henhold til forvaltningsloven.
Stk. 5
Det er formandens ansvar, evt. i samarbejde med bestyrelsen, at planlægge møderne, samt udarbejde dagsordenen.
Stk. 6
Virksomhedsplan afløst af Styrkede pædagogiske læreplaner
Lederen opdaterer efter kommunens retningslinjer, de styrkede pædagogiske læreplaner, der omhandler det pædagogiske arbejde i samarbejde med institutionens faste personale. Bestyrelsen skal godkende de styrkede pædagogiske læreplaner, hvorefter det er lederens ansvar at returnere til kommunen samt lægge den på hjemmesiden
De styrkede pædagogiske læreplaner skal indeholde:
– Pædagogiske principper i henhold til den overordnede målsætning
– Handlingsplan for udmøntning af de pædagogiske principper
– Mål og handleplan for forældresamarbejdet
– Planer for sprogstimulering og sprogvurdering af børnene i henhold til dagtilbudslovens §11 – Arbejdsmiljøvurdering / arbejdspladsvurdering (APV)
Stk. 7
Herudover træffer bestyrelsen beslutning om følgende:
– Placering af åbningstiden, inden for de af Nyborg Kommune godkendte rammer – Evt. ferielukning og fastsættelse af årlige lukkedage, inden for de af Nyborg Kommunes godkendte rammer
– Principper for personalesammensætningen inden for budgetrammen og inden for en pædagogisk ansvarlighed
Stk. 8
Formanden har ansvaret for, at institutionens leder tilbydes en årlig udviklingssamtale, som tager sit udgangspunkt i den til enhver tid vedtagne praksis for institutionens ansatte. Lederen vælger selv blandt bestyrelsens medlemmer, hvem der skal forestå samtalen.
Stk. 9
I afskedigelsessager samt andre personalesager, er medarbejdernes repræsentant i bestyrelsen inhabil.
Stk. 10.
Bestyrelseshvervet er ulønnet.
§ 11 Pædagogisk læreplan – Dagtilbudslovens §§ 8 – 10
Stk. 1
Lederen er i henhold til lovgivningen ansvarlig for, at udarbejde og offentliggøre den pædagogiske læreplan på hjemmesiden.
Stk. 2
Lederen skal orientere bestyrelsen i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af den pædagogiske læreplan.
Stk. 3
Lederen skal angive, hvordan dagtilbuddet vil følge op på resultaterne.
Stk. 4
Læreplanen skal godkendes af Nyborg Kommune.
§ 12 – Børnemiljøvurdering – Lov om børnemiljø i dagtilbud kapitel 2 § 3
Stk. 1
Lederen er i henhold til lovgivningen ansvarlig for, at udarbejde og offentliggøre børnemiljøvurderingen.
Stk 4. Børnemiljøvurdering skal vurderes hvert 3. år
Stk. 5
Lederen skal inddrage bestyrelsen i arbejdet med børnemiljøvurderingen.
§ 13 Økonomi og drift
Stk. 1
Bestyrelsen påser, at institutionens administrative og økonomiske anliggender varetages under hensyntagen til institutionens formål og de regler, der til enhver tid gælder for institutionens ledelse og drift.
Stk. 2
Bestyrelsen kan i samarbejde med lederen vælge at ændre den daglige åbningstid i forbindelse med ændrede behov i forældregruppen. Ændring af åbningstider skal varsles med mindst 1 måned.
Stk. 3
Bestyrelsen kan i samarbejde med lederen fastsætte årlige lukkedage.
Stk. 4
Institutionen drives af det tildelte kommunale driftstilskud, bygningstilskud samt administrationstilskud, der beregnes i henhold til lovgivningen.
Stk. 5
Bestyrelsen fastlægger selv forældrebetalingens størrelse. Ændringer i forældrebetalingen skal varsles med minimum 1 måned.
Stk. 6
Institutionen varetager selv opkrævning af forældrebetalingen, der påkræves tilmelding til PBS.
Stk. 7
Regler om nedsættelse og bortfald af forældrebetalingen, samt regler om søskenderabat er gældende for institutionen i henhold til Nyborg kommunes regler. Det påhviler lederen at gøre forældrene bekendt med, hvor de kan henvende sig vedr. spørgsmål om ovenstående.
Stk. 8
Over- eller underskud disponeres i henhold til årsrapporten. Der kan ikke udloddes resultat
af nogen art fra institutionen.
Stk. 9
Regnskabsåret løber fra d. 01. januar til d. 31. december
Tilsyn, Stk. 1
Nyborg Kommune fører tilsyn med institutionen efter de retningslinjer, der fremgår af godkendelseskriterierne.
§ 14 Ansvar og hæftelse
Stk. 1
Institutionen er ansvarlig for opfyldelse af de krav, som måtte følge af anden lovgivning. Institutionen hæfter selv for de aftaler mv. den har indgået, efter dansk rets almindelige erstatningsregler.
Stk. 2
Til at forpligte institutionen over for tredjemand kræves underskrift af mindst 2 bestyrelsesmedlemmer, herunder formand, efter at sagen har været behandlet på et bestyrelsesmøde og har opnået kvalificeret flertal af bestyrelsesmedlemmerne. Ved et kvalificeret flertal forstås et flertal bestående af minimum 75 % af den samlede bestyrelse, dvs. 3 ud af 4 medlemmer.
Stk. 3
Beslutning om opløsning af institutionen skal tages enstemmigt af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 4
I tilfælde af nedlægning af institutionen skal kapitalen, efter beslutning i bestyrelsen, anvendes til tilsvarende pædagogisk, socialt og sundhedsmæssigt formål i Nyborg Kommune.
Stk. 5
Institutionen kan ikke afhændes til anden virksomhed med det formål at gøre denne til en profitgivende forretning.